2d Beeldonderzoek


Periode 3
De hoofdlijn in deze periode is weer verbeelding en impressie.
Tijdens de lessen wordt er vooral veel aandacht aan het schilderen besteedt. Aan de hand van foto onderzoeken en de uiteindelijke reeks verbeeldende foto's die we moeten maken nemen we dit vaak als onderwerp voor de te schilderijen.  
Elke les eindigt met een zelfportret die in vijftien minuten klaar moet zijn.
De thuisopdracht is vooral het verder gaan met het zoeken naar de juiste keuzes tijdens het schilderen. Dit betreft dus verbeelding en impressie. Belangrijk is het analyseren en bewust worden hiervan.

 ^ Doorgegaan met een middags beeld. Het grasveld met de bomen op de achtergrond.
Dit met de fel doorschijnende zon erbij gaf uiteindelijk dit resultaat.
Nog veel te doen aan compositie en aan het naar me toe trekken van het beeld.

^ Zelfportret 5


Kies nog een keer een foto uit en maak daarbij een schilderij waarbij je de vormgeving laat bepalen door impressie en door verbeelding. 

















Kies een foto uit en maak daarbij een schilderij waarbij je de vormgeving laat bepalen door impressie en door verbeelding.



 

 Korte kleur impressies van een foto met middagzon.

^ Zelfportret 4

^ Zelfportret 3





Tweede les alweer!
Werken met verf. Beginnen met lijnen, vervolgens vlak. Daarna probeer de vooraf geschilderde achtergrond te gebruiken, dit viel niet mee. Je kan niet opbouwend werken, nee een deel is er dus al. Vond ik heel vervelend. Bij het zelfportret kwam het wel weer goed uit omdat ik dan uit mijn hoofd werk. 
                   ^ Zelfportret 2





De eerste les 2d van het nieuwe jaar. Mensen tekenen in lijn en vlak.



                   ^ Zelfportret 1






Periode 2
Het begon allemaal heel statisch. Kleuren mengen en teveel vlakjes maken.
Toch ben ik blij dat ik dat gedaan heb. Bijvoorbeeld zwart mengen met cyaan, magenta en geel.
De mogelijkheden qua toon zijn zoveel groter dan met gewoon zwart.
Tijdens de les hebben we vaak de jas gebruikt om te tekenen en schilderen.
Het gaat dan niet om de jas maar om de herhaling en hetgeen wat je neerzet op papier.
In de latere lessen pasten we toe wat we ervoor geleerd hadden.


Maak een schets bij een ruimte in school. Let hierbij op welke kleur jouw gevoel zegt dat er bij past. Aan de hand van diverse schetsen kun je zien wat er voor een bepaalde ruimte nodig is. De uitwerking van deze ruimte heb ik o.i.v. meditatieve muziek gemaakt. Het resultaat is er misschien niet naar, maar ik kan wel stellen dat ik vanaf deze periode op een zeer andere wijze te werk ga. Mijn gevoel mee laten werken tijdens het schilderen vind ik moeilijk maar ik heb er wel iets van geproefd. En dat smaakte best lekker!








De foto opdracht.
Schrijf op wat er bij de woorden omhullen, onthullen en verhullen bij je opkomt.
Maak aan de hand van een gekozen onderwerp bij de woorden foto's van jezelf waar je helemaal opstaat. Verbeelding staat hier voorop. Je moest er twee gaan uitwerken.
Mijn gekozen woorden zijn verhullen en omhullen.


Bij het woord verhullen kreeg ik het beeld van machogedrag voor me.
Bang om jezelf te zijn en alleen een selectie van jezelf tonen.
Ik heb hier mijn spieren uiterst gespannen en het licht zo laten schijnen dat dát het
enige is wat opvalt. Het gezicht is niet belangrijk.
De docent vond het meer uitbeelding dan verbeelding.




Dit is de hernieuwde foto van verhullen.
Het beeld moet verbeelden dat iemand probeert te ontsnappen uit een voor hem gemaakte wereld.
Het colbertje en de stropdas en het bureau stellen zijn werkplaats voor die zich nu ineens bevinden in zijn eigen fantasie waarin hij een sneeuw-engeltje maakt.
  
    
   
Een gedachte bij omhullen was slaaf. De slaaf laat zich omhullen door hetgeen wat boven hem staat. Hij leeft in een soort medelijden en kan daar niet uitkomen.
Ook deze bij deze foto moest ik verder zoeken.


Dus op zoek naar de verbeelding.
Het idee van omhulling, het er niet uit kunnen ontsnappen vond ik beter aansluiten op religie.
Laat je omhullen door Jezus. De overgave aan pijn is de manier om tot het mooie te komen.
Ik heb hier gespeeld met decor. De sneeuw kon ik goed gebruiken voor een hemelse sfeer.
De pose is neerbuigend. De eenzame boom suggereert het hogere. God. Hij is de enige.
Hoog en machtig maar is toch één met jouw.
   
 
 De stok vond ik te letterlijk. En over de kleding had ik ook niet nagedacht.
Wat mij ook een beter idee leek is mezelf letterlijk te omhullen, met blauwe verf. Dit om de overgave aan de pijn te suggereren.
Op het fototoestel de ISO zo ingesteld dat wit ook echt wit werd.
De sprong omhoog zorgt voor een bewogen beeld, wat weer staat voor de innerlijke reis.

"Alleen en gepijnigd, maar met God stijg ik op naar Het mooiere."


     
Bij deze opdracht moesten we bewust een kleurtoon kiezen door aan de hand van een woord bijpassende kleuren te vinden. Probeer schetsen te maken die aansluit op de toon. De manier van schilderen veranderd hierdoor. Uiteindelijk was de opdracht om twee jassen te schilderen in dezelfde kleurtoon. En niet eerst de één afmaken en dan de ander maar blijven afwisselen.












Periode 1
De opdrachten werden verdeeld in onderzoek en oefening. Het onderzoek bestond uit het maken boekjes met de thema's lijnen, vlekken, schaduw, wit, zwart en grijs. Hiermee moest je experimenteren en ik ben erachter gekomen dat hier toeval en materialen belangrijke inspiratiebronnen zijn.
De oefeningen tijdens de les bestonden vooral uit houtskooltekeningen. Houtskool is een beperkt materiaal omdat je er alleen grijstinten mee kan maken. Desalniettemin is het hierom een goed materiaal om er toch het beste resultaat mee te bereiken. Het doel met het tekenen was om het object in de materialistische zin los te laten. Wat betekend het object voor je, wat komt er in je op? Zet ik een harde streek, of teken ik een vlak? Laat het object dat maar bepalen. Zo wordt tekenen veel leuker!

De laatste opdracht alweer. Bij de eerste tekening nog even wakker worden. Bij de tweede kon ik me beter concentreren en mijn blik tegenover de objecten meer te openen.




 Schaduw boekje.
De herhaling en variatie in lichtval geven het koffiebekertje meteen een eigen leven.



 Probeer hier eenzelfde object op verschillende manieren te bekijken en te tekenen.




 De opdracht was om een deel van de klas wat je aansprak te gaan schetsen. Eerst schetsen om te zien wat het beste bij het beeld past en vervolgens met lijn en vlak uitwerken.






Lijnen boekje.





vlekken boekje.




Zwart-wit boekje.